QP Tandheelkunde – Jaargang 13 – nr 1. September 2017
Samenvatting
Lean is een succesvolle methode om tandartspraktijken beter te laten presteren. Er wordt minder verspild en de kwaliteit gaat omhoog. Lean is een procesverbetermethodiek die is gebaseerd op de wensen van de klant. De patiënt is de klant en deze zal bij alle verbeteringen vanuit het lean denken de waarde ervaren. Er zijn zeven vormen van verspilling, die allemaal te vertalen zijn naar
de tandartspraktijk. De waarde voor de patiënt wordt niet alleen bepaald door de behandeling in de mond, maar door het gehele pakket van dienstverlening. Doordat de medewerkers van een tandartspraktijk inzicht krijgen op welke fronten er kan worden bespaard, zal het lean werken een teamuitdaging zijn. Slimme verbeteringen worden eerst getest, versterkt en uiteindelijk geïmplementeerd. Dit is een continu proces naar verbetering. Lean leidt tot slimmer (niet harder) werken, een betere bezetting van mensen en middelen en het verbeteren van uw positie in de markt. Lean beschikt over een aantal tools die helpen om de processen in de tandartsenpraktijk te verbeteren. Enkele van deze tools worden in dit artikel besproken.